In deze 5 stappen ben jij als (beginnend) zelfstandig ondernemer snel digitaal!

Denk jij erover om te starten met een eigen bedrijfje en heb je geen idee waar je moet beginnen? Of Misschien ben je al enige tijd zelfstandig ondernemer maar ben je nog niet aanwezig op het internet? Vandaag de dag kun je als ondernemer vrijwel niet zonder een digitale presence. Online is de plek waar veel van je klanten zich bevinden en waar je zorgt dat je bedrijf vindbaar is voor nieuw publiek. Dus of je nu nieuw bent in het ondernemersvak of al vergevorderd, in deze vijf stappen helpen we je snel online.

Zelfstandig Ondernemer

Stap 1: maak een plan van aanpak 

Voor we gaan beginnen met de eerste stap is het van belang om over snel internet te beschikken. Hier hangt je digitale aanwezigheid mee samen. Heb je snel en stabiel internet geregeld? Dan is het goed om een plan van aanpak op te stellen over je digitale campagne als ondernemer. De eerste vraag die je jezelf stelt is vaak wat je wilt uitstralen met je bedrijf en waar je het internet voor wilt inzetten. Wil je een grotere vindbaarheid voor je bedrijf? Of wil je informatie over je onderneming op internet zetten? Het kan allemaal. Stel daarom eerst enkele doelen voor jezelf en je onderneming op. Daar gaan we dan digitaal mee aan de slag.

Stap 2: content creëren

Als je je doelen bepaalt hebt, dan kun je verder met de inhoud. Door content te maken voor op het internet kun je je social media pagina’s en website vullen. Let er daarbij wel op dat je content maakt dat past bij je doelen. Wil je nieuwe klanten aanspreken? Zorg dan dat je helder hebt welke doelgroep je wilt bedienen met je bedrijf. Jongere klanten vragen immers iets heel anders van je dan oudere klanten. Het is belangrijk om je inhoud daarop aan te passen zodat je zeker weer dat de foto’s, teksten en verdere inhoud jouw klantenkring aanspreekt.

Stap 3: ken je kwaliteiten

Niet alle ondernemers zijn even handig als het om digitale activiteiten gaat. Daarvoor heb je immers niet het ondernemersvak gekozen. Het is verstandig om je eigen kwaliteiten te kennen en te erkennen als je ergens minder goed in bent. Maak bijvoorbeeld gebruik van een e-mail marketing provider zoals flexmail. Flexmail bouwt een e-mail marketing platform zodat jij effectieve marketing e-mails kunt sturen naar je klantenkring en gebruik kan maken van support daar waar je hulp nodig hebt. Zo maak jij je leven als (startend) ondernemer een stuk makkelijker!

Stap 4: social media

Je kunt social media vrijwel niet meer wegdenken bij een onderneming. Stel daarom een social media strategie op en bepaal op welke platforms jij aanwezig wilt zijn met je bedrijf. Hou daarbij weer die eerdergenoemde doelgroep in gedachte. Zorg in ieder geval voor een goed bereikbare eigen website en kies voor een periodieke nieuwsbrief. Daarnaast zijn platformen als Instagram, Facebook en LinkedIn ook mooie middelen om je klanten te bereiken en kennis te laten maken met jouw diensten. Wil je rustig aan beginnen? Kies dan voor een of twee digitale media en focus je daar eerst op. Je kunt je strategie altijd later nog uitbreiden.

Stap 5: promotie, promotie en nog eens promotie!

Heb je alles aangemaakt en op orde? Dan is het tijd om promotie te maken. Maak via Flexmail gebruik van goede marketing en stuur e-mails naar je klantenkring met toffe aanbiedingen, post reviews op je website en deel foto’s van tevreden klanten op je gloednieuwe Instagram pagina. Blijf aandacht besteden aan je digitale aanwezigheid. Hier doe jij je voordeel mee!

Social tagging: > > > >

Comments are closed.